Transport i brønnbåt

Semilukket transport

Ved semilukket transport blir vannet desinfisert enten på tur inn i båten, på tur ut av båten eller både inn og ut av båten.

Vannet desinfiseres med UV-bestråling og mengden vann begrenses av UV-systemets kapasitet (dosekrav). Vannkjemiske- og andre grenseverdier vil være lik som for andre brønnbåtoperasjoner, men siden deler av vannet skiftes ut kontinuerlig, vil konsentrasjonene av akkumulerende forbindelser ikke øke like raskt som ved lukket transport og ellers like betingelser.

Anbefalinger

En god operasjonsplan med spesiell fokus på seilingsrute, biosikkerhet, værforhold og varighet.

Forbered fisken i forhold til transporttid og metode. Øk sultetiden ved lange eller lukkede transporter

Tilpass fisketetthet til brønnbåtens vannbehandlingskapasitet og fiskestørrelse

Overvåk fisken (kamera) og alle relevante vannkvalitetsparametere

Tilpass vannutskiftingshastigheten til vannkvaliteten og generelle grenseverdier (se tema Miljøforhold under Forberedelser)

Vurder utlufting av CO₂ under lossing

Avvent lossing ved korte transporter slik at fisken får restituert tilstrekkelig

Risiko

Anbefalingene er tiltak for avbøting av følgende risikoer:

Svekket fiskevelferd og overlevelse som følge av redusert vannkvalitet under lukket transport og fysisk påkjenning fra dårlige værforhold

Akkumulert stress ved gjentatte håndteringer med kort mellomrom (ved korte transporter)

Forhøyet CO₂ og lav pH ved lukket brønn ved lossing

Sikre gode responsparametere (adferd og grenseverdier for vannkvalitet) for regulering av vannkvalitet

Erfaringsbasert kunnskap

Det ble ikke nevnt noen spesielle utfordringer relatert til semilukket transport/modus under intervjuene, men det ble bemerket at man må ta hensyn til UV-systemets kapasitet og båtens andre kapasiteter ved planleggingen av tetthet. Intervjuene ga også flere generelle innspill til transport. Blant annet ble risikoen ved å laste for mye fisk i brønnene bemerket av enkelte. Flere nevnte også at fisken må få restituert tilstrekkelig mellom lasting og lossing (også mellom lasting og start behandling) og det ble nevnt at minimumstiden om bord bør være mellom 4 og 6 timer uansett. Dette gjelder også etter dårlig vær/mye bevegelse, hvor det nevnes minimum 6 timer med rolige forhold før fisken losses. Resultatene fra spørreundersøkelsen bekrefter også viktigheten av restitusjon før lossing, da 69 % var enige i at fisken i slike tilfeller må stå i brønnen til den har roet seg.

Les mer

Figur 1 Resultatene fra spørreundersøkelsen både samlet og gruppert etter bakgrunn (brønnbåt, fiskehelse og oppdrett).

Litteratur

Det er generelt lite litteratur på semilukket transport, men det er likevel noen aktuelle momenter og risikofaktorer fra litteraturen som er gjeldene:

Studier viser at oksygenforbruk og stressnivå er høyest rett etter lasting, men at dette vil reduseres underveis i transporten. Håndtering i forkant er derfor viktig.

Fisketetthet må tilpasses transporttid, fiskestørrelse, temperatur, vannkvalitet, modus (lukket eller semilukket) og system for vannbehandling (kapasiteter). For enkelte båter er det utarbeidet modeller som kan være viktige som planleggingsverktøy, ved at de estimerer forsvarlig fisketetthet ut fra gitte forutsetninger.

Referanser