Eksempler på hendelser

Akutt dødelighet etter lang, lukket transport

Dette eksempelet er basert på flere liknende hendelser som næringspartnerne har gjort tilgjengelig for prosjektet.

Operasjon: Lukket transport av smolt
Vannkilde: UV-behandlet sjøvann
Årstid: Sommer
Mulig årsak: Ammoniakkforgiftning og oksidativt stress

Hendelsesforløp

Lasting av fisk om bord i brønnbåten skjedde uten anmerkninger. Båten gikk med lukket brønn i 2,5 timer til vannskiftestasjon. Vann ble byttet over UV-filter i henhold til transportforskriften og dette tok ca. 1 time. Brønnene ble lukket igjen og det ble kjørt lukket transport i ytterligere 13 timer før nytt vannskifte, etter samme prosedyre som første gang. Det oppstod en situasjon med høye oksygennivåer etter lukking av brønn, målt til 300 % ved fremre rist. Det ble straks satt i gang tiltak, men da brønnen måtte holdes lukket sank oksygenet sakte. Det ble ikke observert endret adferd på fisken. Deretter var det ytterligere 3 timer lukket transport før ankomst sjøanlegg, hvor lossingen startet umiddelbart og brønnene ble åpnet. Det ble observert endret adferd i styrbord brønn, og etter kort tid ble oksygenet i brønnen justert opp i håp om å bedre situasjonen.

Det nle observert noe dødfisk fra babord brønn, og det ble talt opp 6 500 dødfisk i ettertid. Fra styrbord brønn blir det talt opp 130 000 dødfisk. Det blir utført obduksjon og prøver ble sendt til histopatologiske analyser. Fra obduksjonen blir det slått fast at all fisken har dødd omtrent samtidig, rundt tidspunkt for lossing og åpning av brønn. Sensorlogger og TAN-målinger fra brønnbåten blir gjennomgått.

Vurdering av årsak

De diagnostiske undersøkelsene gav ingen klar dødsårsak. Det var enkelte funn som pekte mot gassovermetning, samt gjelleskade som kunne være forenlig med forgiftning. Alger kunne utelukkes. Ved åpning av brønnen under lossing ble det registrert en pH-økning fra 7,2 – 8,4. Ut fra TAN-målingene ble det beregnet en konsentrasjon av ammoniakk (NH3-N) på 22,3 µg/l ved åpning av brønn, rett før lossing av styrbord brønn. For babord brønn beregnes ammoniakk til 10,6 µg/l. Under lossing er det vanskelig å få gode totalgass-målinger, men oksygennivåene er akseptable.

De høye oksygennivåene som oppstod under vannskifte, kan ha forårsaket oksidative skader på fisken og muligheter for gassovermetning. I tillegg kan forhøyede ammoniakkverdier forårsaket av rask pH-stigning, ha påvirket fisken negativt og ført til død.

Konklusjon

De forhøyede oksygenverdiene som oppstår ved vannskifte 2 kan ha påvirket fisken og ført til oksidativt stress og muligens gassovermettet vann. Den beregnede ammoniakkverdien i styrbord brønn under lossing kan ha vært nok til at fisken ble forgiftet og døde akutt.

Viktig lærdom

Vannskifte under lengre lukkede transporter krever god kontroll på vannkjemi og kunnskap om mulige skadelige effekter på fisken. Fiskebiomassen og -tettheten må tilpasses brønnbåtens utluftingskapasitet og transportlengde under lukkede forhold. Viktig å kjenne til likevektsforholdet mellom ammonium (NH4) og ammoniakk (NH3), samt hvordan økning i pH påvirker mengden ammoniakk. Det er sentralt å skifte ut vannet i god tid før TAN-verdiene blir for høye samt å verifisere fullstendig vannutskifting ved overvåking av pH. Følg godt med på oksygennivåene og unngå for høye oksygenverdier.

Referanser

Ingen referanser