Lukket/semilukket slaktetransport
Dette eksempelet er en komprimert versjon av en kommersiell brønnbåtoperasjon fra feltrapporten i NYBRØK-prosjektet.
Operasjon: Transport av slaktefisk
Vannkilde: Sjøvann, lukket og semilukket med UV
Årstid: Vinter
Mulig årsak: Ingen problemer
Hendelsesforløp
To påfølgende transporter med slaktefisk i sjøvann, hver med en total varighet på 8 timer (start last til ferdig losset). Båten gikk med lukkede brønner i hhv. 3 timer og 30 minutter (transport 1) og 3 timer og 45 minutter (transport 2). Fisketettheten var 110 kg/m3 under transport 1 og 92 kg/m3 under transport 2. I begge transportene var sjøvannstemperaturen 5 ℃ og pH sank med ca. 1 pH-enhet i løpet av den lukkede perioden. I denne brønnbåtoperasjonen ble det benyttet en minimal trykkendring ved lasting og lossing, slik at totalgassmetningen ikke ble påvirket i like stor grad som ved enkelte andre brønnbåtoperasjoner. Det ble ikke rapportert om spesielle hendelser eller dødelighet i disse transportene. Se feltrapporten (FHF > NYBRØK) for flere detaljer.
Vurdering av ferskvannsavlusingen
Det er stort sett lav risiko knyttet til slaktetransporter, i forhold til enkelte andre brønnbåtoperasjoner. Sjøvann har en høy bufferkapasitet og kan derfor «motstå» pH-variasjoner i større grad enn ionefattig ferskvann. Når brønnene er lukket vil fiskens CO2-produksjon føre til redusert pH og balanseres av båtens utluftingskapasitet. I løpet av den lukkede perioden sank pH-verdiene med ca. 1 pH-enhet og CO2-verdiene steg opp til 20-22 mg/l, og returnerte til hhv. noe høyere pH- og lavere CO2-nivåer under semilukkede forhold. Hvorvidt båtens utluftingskapasitet var nådd vites ikke sikkert, da den lukkede perioden ble avsluttet før en tydelig utflating av CO2-verdiene ble observert. Reell totalgassmetning (korrigert for trykket i brønnene) ved lasting var 106 % TGP i transport 1 og 105 % TGP i transport 2, mot ukorrigerte målinger på hhv. 101 % TGP i begge lastene. Oksygenmålingene overskred retningsgivende intervaller og anbefalinger i brønnbåtveilederen, mens øvrige sensormålinger var innenfor disse anbefalingene. Med unntak av én fisk ved hver av slaktetransportene ble det ikke påvist gassbobler ved ultralyd. Det ble for øvrig observert svært få gassbobler i de 2 fiskene. Det ble ikke observert gassbobler i finnene. Ved obduksjon ble det funnet noen få gassbobler i hjertet hos enkelte fisk. Disse skyldes antakelig at gassbobler har oppstått i forbindelse med prøvetakingen (artefakter), og det er lite sannsynlig at det kan tilskrives gassboblesyke.
Histologiske undersøkelser viste alt fra svært sparsomme til uttalte vevsforandringer hos samtlige undersøkte fisk. Det var ingen funn som ga mistanke om gassboblesyke i det undersøkte materialet.
Konsentrasjonen av ammonium steg noe under den lukkede perioden i begge transportene, men var godt under verdier som kan skape problemer ved rask pH-stigning (likevektsforholdet mellom ammonium (NH4-N) og ammoniakk (NH3-N) kan forskyves og skape giftige forhold). Ved begge transportene var det liten grad av akkumulering av organisk materiale og sink i den lukkede perioden, og dermed ingen funn av konsentrasjoner som kan ha påvirket fisken.
Konsentrasjonen av kortisol i vannet steg til hhv. 82 ng/l i transport 1 og 54 ng/l i transport 2, i løpet av den lukkede perioden. Forskjellen skyldes muligens den noe høyere fisketettheten i transport 1.
Det ble ikke påvist statistisk signifikant forskjell i hematokrit og velferdsscore mellom de ulike trinnene i transporten og det overordnede inntrykket var små forskjeller mellom gruppene.
Konklusjon
Transport av slaktefisk er tilsynelatende en skånsom brønnbåtoperasjon. Det er ofte lav løftehøyde og generelt god og relativt stabil vannkvalitet, i slike operasjoner.
Viktig lærdom
For korrekt utregning av totalgassmetning i vannet i brønn må trykket i luftlommen i brønnene benyttes.
Ved lukket transport vil det under transport tilføres CO2 til vannet som senker pH og en viss endring skjer ofte selv ved god utlufting av CO2. Generelt ved tilførsel av ferskt sjøvann (har høy pH) til vann med lavere pH, kan forholdet mellom ammonium (NH4-N) og ammoniakk (NH3-N) forskyves og skape giftige forhold.
Referanser
Ingen referanser